کاشت مو با روش fut

کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش FUT شروع تحول در متدهای پیوند مو بوده و به عنوان روش مدرن و پیشرفته شناخته شده است. با توجه به اینکه بیش از دو دهه از ابداع این تکنیک پرکاربرد می گذرد اما هنوز هم از طرفداران بسیاری برخوردار می باشد. چرا که این روش با نتایج رضایت بخشی که برای متقاضیان به ارمغان می آورد توانسته است از محبوب ترین روش های کاشت مو در دنیای امروزی محسوب شود. همانطور که میدانید هیچ روشی برای درمان قطعی و بدون برگشت ریزش مو در جهان به جز کاشت و پیوند مو وجود ندارد. استفاده از درمان های دارویی با مزوتراپی مو فقط روند ریزش مو را به تعویق میاندازد. در پیوند مو به روش fut، موهای طبیعی شما که در مقابل ریزش مو تا حدودی مقاوم هستند، برداشت شده و در ناحیه طاسی سر پیوند زده می شوند. به همین منظور نتایج پیوند مو برای همیشه ماندگاری خواهند داشت.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی با پزشکان کلینیک کاشت مو دکتر بیرانوند میتوانید هم اکنون با ما تماس بگیرید:

09120086192

کاشت مو به روش FUT مناسب چه افرادی است؟

پیوند مو به روش FUT یکی از پیشرفته ترین روش های پیوند مو بوده که برای برطرف کردن طاسی تاثیر بسیار زیادی دارد. افرادی که خواهان استفاده از این روش برای جلوگیری از ریزش موی سر هستند، بایستی اطلاعاتی از مزیت، معایب و کاندید های مناسب آن به دست آورند. این روش کاشت مو با وجود قدمتی که دارد هنوز هم در سراسر جهان مورد استفاده متخصصین قرار میگیرد. کاشت مو FUT از کارایی بسیاری برخوردار بوده و نتیجه نهایی از این روش بسیار طبیعی می باشد. این روش مناسب آقایان 18 الی 25 ساله نمی باشد. چون پزشکان این بازه سنی را مناسب این روش نمی دانند مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد. هم چنین افرادی که به بیماریهای عفونی و مشکلات پوستی دچار هستند بایستی قبل از پیوند درمان شوند. کیفیت موها در بانک مو از اهمیت ویژه ای در این پروسه برخوردار است. به همین دلیل افرادی که از بانک موی ضعیفی برخوردار هستند، کاندید مناسب برای این روش نخواهند بود.

کاشت مو به روش FUT

اقدامات قبل از پیوند مو به روش FUT

کاشت مو به روش fut در افرادی که پوست شل تری دارند، نسبت به افرادی که دارای پوست سفت هستند بیشتر می باشد. در این روش، موهای طبیعی فرد که نسبت به ریزش مقاوم تر هستند برداشت و در ناحیه ای که دچار طاسی می باشد، قرار داده می شوند. موهایی که برای پیوند استخراج می شوند ذاتا در برابر زیرش مقاوم هستند به همین منظور از ماندگاری همیشگی برخوردار می باشند. مخاطبان با انتخاب این روش می توانند تا سال های طولانی بدون نیاز به درمان دوباره از مزیت های این تکنیک بهره مند شوند. قبل از پیوند مو با این روش؛ بهتر است توصیه های متخصص را انجام داده و خود را از نظر فیزیکی آماده کنید. ما تمامی توصیه لازم را در این بخش بیان کرده ایم اما حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

  • در صورتی که داروی رقیق کننده ی خون مصرف می کنید، بهتر است قبل از تصمیم بر پیوند مو این موضوع را با متخصص در میان گذاشته و توصیه های لازم را رعایت کنید.
  • استفاده از بتابلوکرها در کاشت تارهای مو می تواند تداخل ایجاد کند به همین دلیلی بلافاصله این مورد را به پزشک تان اطلاع دهید.
  • در صورتی که از اسپری های استنشاقی استفاده می کنید، بایستی آن را در روز جراحی به همراه داشته باشید.
  • تا دو هفته قبل از روز جراحی بایستی موهای خود را کوتاه کنید. البته نصف موهایتان در پشت و طرفیت ناحیه ای که پیوند انجام خواهد شد، کوتاه خواهید کرد تا از این طریق ناحیه بخیه شده را با موهای موجود بپوشانید.
  • مراقب باشید قبل از جراحی پوست سر دچار آفتاب سوختگی نشود.
  • از مصرف داروهای ضد التهابی به مدت یک هفته قبل از جراحی خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و الکل به مدت دو هفته قبل از شروع برداشت و کاشت مو امتناع کنید چرا که این موارد در روند بهبود اختلال به وجود می آورند.
  • بانوان بایستی یک هفته قبل از پیوند در صورت تمایل داشتن موهای خود را رنگ کنند و در روز جراحی پوست سر باید عاری از مواد رنگ باشد.
  • ناحیه اهدا کننده به مدت ده دقیقه بایستی ماساژ داده شود که این به منظور سست شدن پوست آن ناحیه می باشد.
  • از نوشیدن هر گونه نوشیدنی کافئینی در روز کاشت مو خودداری کنید.
  • طبق دستورات متخصص موهای خود را به طور کامل در آن روز شست و شو دهید.

مراحل کاشت مو به روش FUT به چه صورت است؟

در پیوند مو به روش fut بایستی دو مسئله مورد بررسی متخصصین قرار بگیرند. این دو مسئله کامل بودن الگوی ریزش موی سر و مناسب بودن بانک مو برای کاشت می باشند. به همین منظور اگر ریزش موها به پایان نرسد و الگوی ریزش موی سر مشخص نشود، انجام پیوند مو ممکن است نتیجه خوبی را به دنبال نداشته باشد. در این راستا پیشنهاد می شود برای کاشت با این روش تا 30 سالگی صبر کنید. اغلب پس از این بازه سنی، ریزش مویی به پایان رسیده و بهترین زمان برای کاشت مو fut  می باشد. وجود یک بانک موی مناسب با تراکم بالای فولیکول های سالم نیز بسیار مهم و ضروری خواهد بود. البته افرادی که پس از 30 سالگی به دلیل ریزش مو در بانک موی پشت سر دچار مشکل شده باشند، دیگر کاندید مناسب برای این روش نخواهند بود. به همین منظور پس از انجام آزمایشات و معاینات توسط پزشک در صورت مناسب بودن بانک موی، پیوند به روش اف یو تی انجام می شود.

مراحل کاشت مو FUT

1. جلسه مشاوره

مراجعه به پزشک متخصص و حضور در یک جلسه مشاوره قبل از پیوند مو از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در معاینات اولیه توسط پزشک میزان و نوع مشکل ریزش مو در فرد بررسی شده و بهترین روش درمانی برای پیوند مو انتخاب می شود.

2. تعیین خط رویش مو

متخصص پس از مشاوره با متقاضی، محل و تعداد فولیکول های مورد نیاز برای برداشت و کاشت را مشخص می کند. به این منظور خط رویش را با یک مارکر روی پوست سر متقاضی می کشد. در این روش کاشت مو نیازی به تراشیدن موهای سر نمی باشد.

3. بی حسی موضعی

 در پیوند مو به روش fut ناحیه بانک و گیرنده مو با استفاده از داروی لیدوکائین بی حس شده و از این طریق آرامش متقاضی حفظ می شود.

4. برداشتن نوار فولیکولی از پشت سر

ناحیه پشت سر که از تراکم بالای مو برخوردار می باشد، بهترین گزینه برای بانک مو بوده و با استفاده از ابزارهای پزشک می توان اقدام به برداشت فولیکول مو کرد. در این روش پس از برداشتن نوار، ناحیه مربوطه به منظور جلوگیری از عفونت تحت بخیه قرار می گیرد.

5. پالایش فولیکول ها زیر میکروسکوپ

تکنسین و متخصص پس از برداشت نمونه، فولیکول ها را از یکدیگر جدا می کند. پس از آن با کیفیت ترین و مناسب ترین فولیکول ها را به دسته های دوتایی و سه تایی برای پیوند در ناحیه طاسی آماده می کنند.

6. کاشت گرافت های پردازش شده در محل

در این مرحله بایستی برش هایی در ناحیه گیرنده ایجاد شده و گرافت ها در منطقه طاسی قرار داده میشوند. به منظور انجام این مرحله بایستی برش های ریز در ناحیه گیرنده ایجاد شده و واحدهای فولیکولی به این نواحی پیوند زده شوند.

7. پایان جلسه پیوند مو

پس از انجام تمامی مراحل کاشت مو به روش fut، تمامی نکات مراقبتی توسط متخصص به متقاضی گوشزد می شود. حدود 5 الی 8 ساعت زمان برای انجام فرایند کاشت مو نیاز می باشد. پس از پانسمان کردن پوست سر حدود یک هفته ممکن است ناحیه پیوند زده با ریزش مواجه شود. این موضوع کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نمی باشد.

مراقبت های لازم بعد از کاشت مو FUT چیست؟

کاشت مو fut نیاز به مراقبت های پس از جراحی داشته و بی توجهی به این موضوع می تواند در نتیجه پیوند تاثیر منفی به دنبال داشته باشد. در روز اول پس از پیوند ممکن است در ناحیه کاشت شده خونریزی جزئی را مشاهده کنید. در چنین شرایطی برای پاک کردن پوست سر از یک دستمال تمیز و گاز استریل استفاده کنید. با توجه به اینکه ممکن است پوست سر پس از جراحی به دلیل بی توجهی عفونت بگیرد ، بایستی بهداشت لازم پس از پیوند مو رعایت شود. افرادی که می خواهند پس از جراحی در روزهای اول موهای خود را شستشو دهند، توصیه می شود حداقل از دوش مستقیم استفاده ننمایید. به این منظور با استفاده از یک کاسه آب را روی موهای سر بریزید.  در ادامه مراقبت های لازم بعد از کاشت را بیان می کنیم.

  • تا دو هفته پس از جراحی و پیوند مو از نوشیدن الکل و سیگار کشیدن امتناع کنید.
  • سر خود را با سربند یا کلاه به منظور درامان ماندن از اشعه uv بپوشانید.
  • پس از پیوند موی FUT بهتر است به صورت نیمه نشسته بخوابید. این روش خوابیدن به کاهش سریع تورم کمک کرده و از لمس شدن فولیکول های موی کاشت شده به صورت ناگهانی جلوگیری می کند.
  • از خراشیدن و مالیدن ناحیه پیوند شده، خودداری کنید.
  • پس از جراحی به منظور شستشوی موهای خود به آرامی اقدام داشته و در صورت توصیه متخصص تا یک هفته پس از جراحی از استشمام امتناع کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط متخصص را به طور مرتب مصرف نمایید.
  • از انجام هر گونه فعالیت شدید تا یک ماه پس از کاشت مو به روش fut خودداری کنید.
  • فعالیت جنسی خود را حداقل 1 هفته به تاخیر بیاندازید.

بانک مو در کاشت مو FUT از چه قسمت هایی گرفته میشود؟

اگر به فکر درمان طاسی یا کم پشتی موهای سر خود با پیوند مو به روش fut هستید، بایستی آزمایشات لازم را انجام داده و بانک موی مناسبی را برای برداشت فولیکول های مو انتخاب کنید. همانطور که میدانید میزان کیفیت گرافت های برداشت شده، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. البته دقت و تجربه در برداشت گرافت ها نیز در کیفیت فولیکول های مو موثر عمل خواهد کرد. هر فردی برای خود یک بانک مو دارد که به منظور پیوند مو از این ناحیه تمامی گرافت ها برداشت می شوند. بهترین بانک مو در پیوند موی fut، پشت سر و فاصله بین دو گوش می باشد. تراکم موها در این ناحیه بسیار بالا بوده و با توجه به مقاومتی که در برابر ریزش دارند، بهترین گزینه برای برداشت و کاشت محسوب می شوند. در این روش موها به شکل نوار 1 سانتی برداشته می شود. اگر برداشت با دقت و اصولی انجام نشود می تواند سبب تخریب و ناکارآمد شدن بانک مو می شود.

مزایا و معایب کاشت مو به روش FUT

پیوند مو انواع روش ها دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به شما توصیه می کنیم قبل از انتخاب هر روش از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا بتوانید بهترین تصمیم بگیرید. برخی از معایب به گونه ای هستند که شاید برای شما قابل تحمل نباشند و برخی از مزایا ممکن است مورد نیاز شما باشد. با مطالعه ادامه مطلب می توانید از ویژگی های مثبت و منفی کاشت مو FUT آگاه شوید.

مزایا و معایب کاشت مو به روش FUT

مزایای کاشت مو fut

از جمله مزیت های کاشت مو به روش fut می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به مدت زمان انجام این عمل جراحی نسبت به دیگر روش ها بسیار کم بوده و متقاضی می تواند با انتخاب این تکنیک در کوتاه ترین مدت زمان پروسه کاشت را پشت سر بگذارند.
  • کیفیت واحدهای فولیکولی قابل انتقال در روش های کاشت مو یکی دیگر از مزیت های این تکنیک محسوب می شوند.
  • خواهان جراحی و پیوند مو می توانند از طریق این روش احتمال آسیب رسیدن به ریشه فولیکول را به حداقل برسانند. هم چنین پیوند ناموفق در این روش بسیار کاهش می یابد.
  • برخی از افراد به دلیل ترس از دستگاه و ابزارهای پیوند مو، از این روش زیبایی دوری می کنند. در صورتی که این تکنیک با عدم استفاده از پانچ و سوزن سوزن کردن پوست سر، بهترین خدمات و امکانات را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

معایب روش پیوند مو FUT

با وجود تمامی این مزیت ها و ویژگی های مثبت، کاشت مو به روش fut می تواند یک سری عوارض و مشکلات را به دنبال داشته باشد.

  • میزان جراحت و جای زخم در این روش از جمله اصلی ترین مشکلات و معایب روش اف یو تی می باشد.
  • جای زخم در این روش بسیار مشهود و نواری بوده و خط افقی برش و بخیه آن برای همیشه در ناحیه بانک مو باقی می ماند.
  • با وجود اینکه با رشد موها این خط بخیه پوشش داده می شود اما برخی از متقاضیان به دلیل جراحت باقی مانده در پوست سر، این روش را برای پیوند انتخاب نمی کنند.

میزان موفقیت روش FUT به چه عواملی بستگی دارد؟

هنگام بررسی و انتخاب پیوند مو به روش fut بهتر است مطمئن شوید که این روش تا چه حدی برای شما مناسب خواهد بود؟ تا چه حدی می توان طاسی و ریزش موهای سر را جبران کرد؟ همانطور که میدانید عوامل متعددی در موفقیت آمیز بودن نتیجه کاشت مو تاثیرگذار می باشد. به همین منظور بهتر است مشاوره لازم قبل از جراحی را دریافت کنید. هم چنین میزان موفقیت از نظر هر فردی می تواند متغیر باشد. از جمله عواملی که در درصد موفقیت پیوند مو موثر است در ادامه ذکر می کنیم:

  • تجربه پزشک متخصص
  • زیرساخت های بالینی
  • فناوری مورد استفاده در کلینیک

محسوب می شوند. بیش از هر چیزی انتخاب متخصص و کلینیک معتبر در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. بدون تردید اگر پیوند مو توسط یک پزشک ماهر و کاربلد انجام شود، درصد موفقیت 100 خواهد بود. هم چنین پس از عمل جراحی بایستی مراقبت های لازم و نکات مهم رعایت شود. بی توجهی به هر یک از این موارد می تواند در میزان موفقیت کاشت اف یو تی تاثیر منفی داشته باشد.

تفاوت کاشت مو به روش FUT با روش های دیگر چیست؟

کاشت موی fut که به روش برداشت نواری معروف می باشد، در بسیاری از مواقع بیشترین تعداد تار مو را ایجاد می کند. در نتیجه افرادی که به دنبال حداکثر میزان ترمیم مو هستند می توانند از مزیت های این روش بهره مند شوند.

  • دقت تشریح و توانایی برداشت کارآمد نوار از یک سطح از مهمترین دلایل انتخاب این تکنیک توسط مشتریان می باشد. در دیگر روش های پیوند مو اغلب واحدهای فولیکول از ناحیه احیا کننده خارج شده و تنها بخش بالایی فولیکول را می توان مشاهده نمود.
  • در تکنیک fit خطر برش عرضی و واحدهای فولیکولی در طول استخراج وجود دارد. هم چنین اگر جراح برش به اندازه کافی در پوست ایجاد نکند، ممکن است فولیکول بدون بخش پایینی خارج شده و تا زمان پیوند سالم باقی نماند. البته در تکنیک sut کیفیت گرافت ها بهتر بوده و نسبت به روش fit از سازگاری بیشتری برخوردار می باشد.
  • تعداد واحد های فولیکولی که از بخش میانی ناحیه احیاکننده برداشت می شود از دیگر تفاوت های کاشت موی fut با دیگر روش های محسوب می شود. در روش اف یو تی با برداشت نواری، تمامی فولیکول ها استخراج می شود. در صورتی که در روش اف آی تی یکی از هر 5 فولیکول در ناحیه را می توان برداشت کرد.

تفاوت کاشت مو به روش FUT

روش کاشت ویژگی ها
روش FUT روش برداشت مو

  • برداشت نواری از پشت سر

نوع جراحی

  • جراحی باز

اندازه جراحی

  • بزرگ

زمان بهبودی

  • طولانی تر

تعداد فولیکول مو

  • بیشتر

هزینه

  • کمتر
کاشت مو به روش FUE روش برداشت مو

  • برداشت فولیکول های مو به صورت تکی

نوع جراحی

  • جراحی بسته

اندازه جراحی

  • کوچک

زمان بهبودی

  • کوتاه‌تر

تعداد فولیکول مو

  • کمتر

هزینه

  • بیشتر
کاشت مو با DHI روش برداشت مو

  • برداشت فولیکول های مو به صورت تکی با دستگاهی ویژه

نوع جراحی

  • جراحی بسته

اندازه جراحی

  • کوچک

زمان بهبودی

  • کوتاه‌تر

تعداد فولیکول مو

  • کمتر

هزینه

  • بیشتر

هزینه کاشت مو به روش FUT چقدر است؟

هزینه پیوند مو به روش fut در مقایسه با دیگر روش ها از قیمت بسیار پایین تری برخوردار است. البته در نظر داشته باشید که مقرون به صرفه بودن کاشت مو به روش اف یو تی، به معنای پایین بودن کیفیت این روش پیوند مو نمی باشد. برخی از افراد به دنبال مبلغ بسیار پایین برای انجام این عمل جراحی هستند. در صورتی که باید بدانند هزینه ای که بابت کاشت مو پرداخت خواهند کرد نوعی سرمایه گذاری برای رسیدن به ظاهر زیبا و جذاب می باشد. دائمی بودن این سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و با توجه به فاکتورهای مختلف هزینه نهایی متفاوت می باشد.

دستمزد پزشک و خدمات ارائه شده در کلینیک تاثیر بسزایی در هزینه پیوند مو به روش fut دارد. یکی از مهمترین دلایل تفاوت هزینه ها در کلینیک های کاشت مو و ابرو به تجربه و تخصص تکنسین ها دارد. به همین منظور با در نظر گرفتن خدماتی که در کاشت مو انتظار بهره مندی دارید، در هزینه پیوند مو موثر خواهد بود.

عوارض کاشت مو به روش FUT

در حالی که FUT به طور کلی یک روش ایمن و موثر ترمیم مو در نظر گرفته می شود، برخی از عوارض بالقوه مرتبط با این روش وجود دارد:

  • یکی از عوارض اصلی FUT ایجاد اسکار (زخم) است. برداشتن نواری از پوست از پوست سر می‌تواند جای زخم خطی و بلندی بر جای بگذارد که در صورت کوتاه کردن مو، ممکن است قابل مشاهده باشد. در حالی که جای زخم را می توان با تکنیک های جراحی مناسب و مراقبت های بعد از عمل به حداقل رساند، اما نمی توان آن را به طور کامل از بین برد.
  • یکی دیگر از عوارض احتمالی FUT آسیب عصبی است. پوست سر حاوی اعصاب زیادی است و در حین عمل ممکن است به برخی از آنها آسیب برساند. این می تواند منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن یا حتی از دست دادن دائمی حس در پوست سر شود.
  • عفونت نیز یکی از عوارض احتمالی FUT است. در حالی که خطر کم است، هر روش جراحی خطر عفونت را به همراه دارد و پیروی از دستورالعمل های مراقبتی مناسب پس از عمل برای به حداقل رساندن خطر بسیار مهم است.
  • خونریزی و تورم نیز می تواند پس از FUT رخ دهد، اگرچه این عوارض معمولاً خفیف هستند و در عرض چند روز خود به خود برطرف می شوند.
  • در موارد نادر، FUT می تواند منجر به شکست کاشت مو شود، به این معنی که موهای کاشته شده به زودی پس از عمل رشد نمی کنند یا می ریزند.

به طور کلی، در حالی که عوارض FUT امکان پذیر است، اما نسبتاً نادر هستند و می توان با تکنیک های جراحی مناسب و مراقبت های بعد از عمل آن را به حداقل رساند. مهم است که قبل از انجام این عمل، در مورد خطرات و مزایای FUT با یک جراح ترمیم مو مجرب صحبت کنید.

سوالات متداول

  • دوره نقاهت کاشت مو به روش FUT چقدر است؟

دوره نقاهت در این روش با توجه به مراقبت های انجام شده توسط مشتری متغیر خواهد بود. اما در حالت کلی می توان گفت به دلیل برداشت نواری، مدت زمان بهبودی نسبت به دیگر روش ها تا حدودی طول خواهد کشید. البته می توان با پرهیز از قرار گرفتن در محیط های گرم، استفاده نکردن از استخر و سونا در روزهای اولیه، دوری از استرس و استفاده از داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک دوره نقاهت را تسریع بخشید.

  • نشانه های موفقیت کاشت مو FUT چیست؟

اولین نشانه بهبودی کاشت مو، خارج در ناحیه کاشت و دلمه بستن می باشد. شما می توانید با حمام کردن مداوم و استفاده از مواد شویند و پمادهای مناسب این خارش ناشی از بهبودی را کاهش دهید. ریزش پس از کاشت یک امر طبیعی بوده و پس از چند ماه موهای ریخته شده دوباره رشد خواهند کرد. پس از یکسال می تواند نتیجه نهایی این روش پیوند را مشاهده نمود.

  • چه عواملی سبب عدم موفقیت پیوند مو به روش اف یو تی می شود؟

 عوامل متعددی در عدم موفقیت تاثیرگذار می باشند. از مهمترین و موثرترین عوامل عدم موفقیت در پیوند مو، می توان به انتخاب پزشک بی تجربه و کلینیک نامناسب اشاره نمود. عدم تجهیزات کامل در کلینیک و متخصصی که تجربه کاری در این زمینه ندارد می توانند تمامی زمان و هزینه های خرج شده را هدر کنند.

  • تغذیه بعد از کاشت مو به روش FUT چقدر اهمیت دارد؟

تغذیه سالم و درست پس از کاشت مو، درصد موفقیت این روش را افزایش می دهد. همانطور که می دانید تغذیه نامناسب و غلط از دلایل اصلی ریزش مو به شمار می رود. به همین منظور بهتر است نه تنها مدت زمان کوتاه پس از عمل جراحی، بلکه در طول عمر خود از تغذیه سالم بهره مند شوید.

آیا مراقبت های بعد از پیوند مو به روش FUT در نتیجه تاثیرگذار هستند؟

بله مراقبت های پس از عمل جراحی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در صورتی که نکات لازم و مراقبت های ویژه پس از پیوند مو به درستی انجام نشوند، ممکن است تاثیر منفی در موفقیت کاشت مو داشته باشد. به همین منظور پیشنهاد می شود با دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم از متخصص خود، تمامی نکات لازم را به خاطر سپرده و موردی را از قلم نیندازید.

 

مراجع:

https://www.healthline.com/health/fut-hair-transplant

1 دیدگاه دربارهٔ «کاشت مو به روش FUT»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *