مراقبت های بعد از کاشت ریش

موفقیت کاشت ریش نه تنها به انتخاب یک جراح خوب و یک کلینیک خوب برای ترمیم مو بستگی دارد. همچنین بستگی به مراقبت پس از پیوند ریش دارد که با موفقیت انجام شود و به معنای واقعی کلمه از توصیه های جراح پیروی شود.

از این نظر، ما می خواهیم بدانیم چه مراقبت هایی باید بعد از عمل انجام شود و همچنین برخی از سوالات متداول در مورد بهبودی شما.

1- ناحیه جراحی را تمیز نگه دارید

برای جلوگیری از عفونت و سایر عوارض جانبی احتمالی، تمیز نگه داشتن صورت و محل روی پوست سر تا حد امکان ضروری است.

دستورالعمل های تمیز کردن ارائه شده توسط جراح خود را به عنوان بخشی از رژیم مراقبت پس از عمل خود دنبال کنید. پماد آنتی بیوتیک باید طبق دستورالعمل استفاده شود تا به روند بهبودی کمک کند.

برای چند روز آینده، پس از جراحی، حتما به جای روی شکم یا پهلو، به پشت بخوابید. اطمینان حاصل کنید که سر خود را با چند بالش بلند کنید تا به روند بهبودی کمک کنید.

2- روزهای اول ریش خود را با دقت بشویید

یکی از مراقبت های بعد از کاشت ریش که باید رعایت شود این است: نحوه شستن ریش. ابتدا باید 48 ساعت قبل از شستن ریش خود صبر کنید. البته می توانید قبل از آن دوش بدن بگیرید اما موها و ریش خود را خشک نگه دارید.

از روز 3 پس از پیوند، می توانید شستن مو و ریش خود را شروع کنید. هنگام شستن موهای خود در 5 روز اول بسیار ملایم باشید. شستن ملایم ریش به فولیکول های تازه کاشته شده آسیبی نمی رساند، اما مراقب باشید. اگر بیش از حد اسکراب کنید، می توانید پیوند را از جای خود جدا کنید.

در مورد ناحیه اهداکننده، اجازه ندهید سرتان مستقیماً زیر سر دوش برود. زیرا بارها فشار آب می تواند در ریکاوری مشکل ایجاد کند. حال روش صحیح استفاده از شامپو به شرح زیر است:

ته فنجان کمی شامپو بریزید،
آن را با آب پر کنید و
سپس محلول حبابدار را روی سر خود بریزید و به آرامی سر خود را ماساژ دهید.
مقداری خارش برای چند روز پس از پیوند ریش شایع است. ناحیه اهدا کننده، یعنی محلی که فولیکول ها برداشته شده اند، در ابتدا با نقاط قرمز کوچک پوشیده می شود. این بخیه ها بعد از جراحی شروع به پوسته زدن می کنند. اگر هر گونه خارشی شما را آزار می دهد، می توانید از نرم کننده به ناحیه اهدا کننده استفاده کنید. این به تسکین خارش کمک می کند.

اگر بعد از 7 روز دلمه باقی ماند، می توانید نرم کننده را به ناحیه دریافت کننده اعمال کنید. به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید تا پوسته ها از بین بروند.

3- قبل از بازگشت به محل کار 3 روز صبر کنید

اگرچه کاشت ریش یک عمل سرپایی است، اما می توانید همان روز به خانه بروید.

توصیه می شود قبل از بازگشت به محل کار حداقل 3 روز صبر کنید تا هم ناحیه اهدا کننده و هم ناحیه گیرنده به اندازه کافی بهبود یافته و مستقر شوند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که در سطح زیبایی، توصیه می شود حداقل 1 هفته صبر کنید، زیرا لکه های قرمز در هر دو ناحیه همچنان در روز سوم وجود دارند، هرچند با شدت کمتر.

4- عوارض شایع و نحوه مدیریت آنها

اگرچه عوارض جانبی در جراحی کاشت مو و کاشت ریش نادر است، اما گاهی اوقات ممکن است رخ دهد.

در بیشتر مواقع این عوارض به این دلیل رخ می دهد که مراقبت های بعد از کاشت ریش به درستی انجام نمی شود. برخی از شایع ترین عوارض بعد از جراحی پیوند ریش عبارتند از:

  • خارش و سوزش
  • تورم در اطراف نواحی تحت درمان
  • درد در صورت و پوست سر.
  • قرمزی صورت و پوست سر
  • سفتی در صورت و پوست سر
  • بی حسی صورت و پوست سر
  • پوسته های موقت

بیماران باید روز به روز متوجه بهبود عوارض جانبی شوند و عوارضی مانند تورم و قرمزی که در پایان یک هفته ناپدید می شوند. بیماران نباید پوسته ها یا پوسته های ایجاد شده را لمس کنند زیرا بخشی طبیعی از بهبودی هستند.

5- فعالیت هایی که پس از کاشت ریش باید از آنها پرهیز کرد

پس از انجام عمل جراحی پیوند ریش، تا زمانی که جراح خود دستور دیگری نداده باشد، حتما از فعالیت های زیر خودداری کنید:

  • دست زدن، مالش و خاراندن چانه و گونه ها
  • صورت یا پوست سر خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید
  • فعالیت بدنی شدید
  • استفاده از داروهای ضد انعقاد یا داروهای مشابه.
  • استعمال دخانیات و مصرف دخانیات.
  • نوشیدن مشروبات الکلی.
  • شنا کردن
  • استفاده از جکوزی.
  • بازدید از اتاق های بخار یا سونا

6- بعد از کاشت ریش اصلاح کنید

تقریباً 10 روز پس از جراحی، بیماران می توانند یک بار دیگر بدون نگرانی از آسیب رساندن به فولیکول های موی اهدا کننده، اصلاح کنند. مطمئن شوید که این کار را خوب انجام دهید، زیرا ممکن است صورت شما کمی حساس باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *